Deze bladzijde weergeven in het : Frans Nederlands

Zoeken van A tot Z
Siteplan

Professionelen > Publicaties > Persberichten & Mededelingen > Fipronil – Overzicht van de geblokkeerde bedrijven
Professionelen Over het FAVV Organogram Contact Autocontrole Checklists "Inspecties" Dierlijke productie / Dierengezondheid Plantaardige productie Hoeveverkoop Erkenningen, toelatingen en registratie Export naar derde landen Financiering van het FAVV Invoer derde landen Laboratoria Levensmiddelen Meldingsplicht Wetgeving Zelfstandige dierenartsen Zelfstandige bio-ingenieurs, industrieel ingenieurs, bachelors en masters Publicaties Praktisch Voorlichtings- en begeleidingscel Comités Auditcomité Raadgevend Comité Wetenschappelijk Comité Consumenten

Mededeling

Fipronil – Overzicht van de geblokkeerde bedrijven (15/08/2017)

In het kader van de fipronil-dossier werden door het FAVV een aantal bedrijven preventief geblokkeerd en bemonsterd (stalen genomen).

Er werden zowel legbedrijven als opfok- en vermeerderingsbedrijven geblokkeerd en bemonsterd. De absolute prioriteit waren de legbedrijven omdat de productie van de eieren aan de consument geleverd worden. In het totaal werden preventief 86 pluimveebedrijven geblokkeerd waarvan 48 legbedrijven. Vandaag, 15/08/2017, zijn er nog 21 van deze bedrijven geblokkeerd, waarvan 15 legkipbedrijven.

In de monitoring bij bedrijven die op basis van het onderzoek van het parket niet verdacht werden, werden bij 7 bedrijven lage concentraties aan fipronil aangetroffen. De betrokken bedrijven werden meteen geblokkeerd en de eieren afkomstig van deze bedrijven zijn uit de handel genomen.

In totaal zijn er dus momenteel 28 bedrijven geblokkeerd.

Ter herinnering, bedrijven waar er fipronil in de eieren werd aangetroffen, mogen pas weer opstarten eens het FAVV er zeker van is dat de stof er geen probleem meer stelt voor de voedselketen. De betrokken bedrijven moeten in eigen controles kunnen aantonen dat er in hun nieuwe eieren geen fipronil te detecteren is. Daarna gaat het FAVV nog eens langs om een officieel monster te nemen en te analyseren. Pas als ook in die analyses van het FAVV geen fipronil meer gedetecteerd wordt, zal het bedrijf vrijgegeven worden.

Onze opdracht is te waken over de veiligheid in de voedselketen en de kwaliteit van ons voedsel, ter bescherming van de gezondheid van mens, dier en plant.

Afdrukbare versie   |   Laatst bijgewerkt op 17.08.2017   |   Naar boven

Gebruiksvoorwaarden & disclaimer   |   Copyright © 2002- FAVV-AFSCA. Alle rechten voorbehouden   |   Extranet